Blog yazıları
ÇOCUKLARDA YAPARAK VE YAŞAYARAK ÖĞRENME
Yaparak ve yaşayarak öğrenme her yaşta önemli olduğu gibi okul öncesi dönemde de oldukça önemlidir. Yaparak ve yaşayarak öğrenmenin önemini anlatan yüzlerce makale, kitap vsde de belirtildiği üzere en etkili öğrenme biçimi yaparak ve yaşayarak öğrenmedir.
Yaparak ve yaşayarak öğrenme bir olayı, durumu veya bir davranışı öğrenmenin en etkili yoludur. Bir konuyu kitaptan okuyarak öğrenmek ile yaparak ve yaşayarak öğrenmek arasında oldukça fark vardır.
Yaparak ve yaşayarak öğrenme bir olayı, durumu veya bir davranışı öğrenmenin en etkili yoludur. Bir konuyu kitaptan okuyarak öğrenmek ile yaparak ve yaşayarak öğrenmek arasında oldukça fark vardır.
0-6 yaş döneminde çocukların öğrenmelerinin en hızlı ve etkili olduğu dönemdir. Çocuklar duyduklarını bir ihtimal anımsarlar, ancak yaparak öğrendiklerinin mantığını kavrarlar. Özetle ezber yerine olayın mantığını kavrar ve kalıcı olarak öürenirler. Okuma-yazma bilmedikleri için çocuklar görerek, dokunarak ve dinleyerek öğrenirler. Belki de bu yüzden öğrenme hızları yaş ilerledikçe azalıyordur. Hem bilgiye aç olunan hem de mental olarak en açık olunan yaştır.
Bizler okul öncesi dönemde çocuklarımıza bilim il ilgili konuları özellikle yaparak ve yaşayarak öğretmeye özen gösteririz. Örneğin yanar dağın nasıl patladığını 0-6 yaş arası çocuklara anlatarak öğretmeniz ile bunu bir deney ile gözlemlemeleri arasında fark vardır. Deney ile durumu gözlemleyip, deneye dahil olan çocuklar yanar dağın nasıl patladığını daha iyi öğrenir. Bizler bu yüzden haftalık eğitim akışlarımızı belirlerken, çocuklarımızın dahil olarak, deneyimleyerek, yaparak ve yaşayarak öğrenecekleri etkinlikler seçiyoruz. Sizler de evinizde çocuklarınızın öğrenmesini dilediğiniz günlük yaşam becerilerini çocuklarınızla birlikte yaparak, onun da dahil olabileceği düzeye getirerek öğretebilirsiniz. Mesela evde çocuğunuzun siz yemek hazırlarken size engel olmamasın istediğiniz durumlarda onu bir tablete, televizyona yönlendimek yerine size yardım etmesini isteyebilirsiniz. Örneğin taşıyabileceği malzemeleri sofraya götürebilir. Böylece çocuğunuz hem sizinle vakit geçirecek hem de yaşamsal becerilerini sizinle deneyimleyerek kalıcı olarak yaparak ve yaşayarak öğrenmiş olacak.
Yaparak ve yaşayarak öğrenilen bilgiler ve beceriler daha kalıcı olacağı için seçeceğiniz yöntemler arasında öncelikli olmalı. ‘’Duyarım, unuturum. Görürüm, hatırlarım, Yaparım, anlarım.’’ Çin atasözü de aslında bu durumun özetidir. Sevgiler…
Dilara ÖZCEVAHİR/ÇOCUK GELİŞİMCİ