ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMA

​Okulöncesi dönemde kitap okumanın önemini hepimiz biliyoruz. Peki kitabı ne kadar doğru okuyoruz?

Özellikle okul öncesi dönemde çocuklar okuma yazma bilmedikleri için kitapları kendileri inceler veya ebeveynleriyle birlikte okumak, incelemek isterler. Bu süreçte okunan kitapların niteliği ve çocukla kurulan iletişim de çok önemlidir.

 Etkileşimli hikâye kitabı okumak, çocuklara bir hikâyeyi baştan sona doğrudan okumak gibi değildir. Okuma sırasında çocukların dikkatini hikâye kitabındaki resimlere çekmek, o resimler hakkında konuşmak, merak duygusunu canlı tutmak ilk önceliğimizdir. Sonrasında çeşitli sorular sorarak çocukların eleştirel düşünmesini sağlamak, analitik düşünme, problem çözme ve yaratıcılık becerilerini geliştirmesi adına bunlar oldukça önemlidir. Etkileşimli hikâye kitabı okumak çocuklarda yazı farkındalığı yaratmasıyla birlikte; bilişsel ve dil gelişimlerini de olumlu yönde etkiler.

Etkileşimli Kitap Okuma Nasıl Uygulanır? 

  • Öncelikle çocuğun ilgi alanına göre kitap seçilmelidir. 
  • Çocuk okuma etkinliğine teşvik edilmelidir. Kitap okumayı bir iş veya görev gibi değil, okumaktan keyif almalı ve çocuğun da bunu hissetmesi sağlanmalıdır. 
  • Kitabın kapağı, yazarı, çizeri ve çizimleri hakkında sohbet edilmelidir.
  • Kitabın ismini tahmin etmeye çalışılmalıdır. 
  • Çocuğa aralarda hikâye hakkında sorular sorarak, konuşma fırsatı tanınmalıdır. 
  • Okuma sırasında ara ara yazı ve seslere dikkat çekilmelidir. (Parmakla takip vb) Özellikle büyük harflerle veya farklı puntolarla ve şekillerle yazılmış kelimeler parmakla takip edilebilir.
  • Çocuğa konuştukları ile ilgili dönütler verilmelidir. 

Yukarıdaki maddelerin hepsi her zaman uygulanmayabilir veya çocuk her kitap okumada kitabın ismini tahmin etmek istemeyebilir, sorulara cevap vermek istemeyebilir. Bu durumda çocuk zorlanmamalı, istediği ve ilgi duyduğu zamanlarda devam edilmelidir. Aynı zamanda özellikle gece yatarken okunan kitaplarda çocuğun uyku saati olduğu ve uykusu geldiği için bu durumlara fırsat vermeyebilir. Kitap okuma etkinliğini sadece uyumadan önce değil gün içinde, dikkat süresinin ve ilgisinin daha yoğun olduğu bir zamanda yapılması etkileşimi arttıracaktır. Ayrıca yeni bir kitapla tanışırken de ilk defa karşılaştığı için içeriğini merak edebilir ve sizin soru sormanıza fırsat vermeyebilir. Çocuğun kitabı incelemesine fırsat verilmelidir. 

· Sonuç olarak etkileşimli kitap okuma ile, çocuğunuzun aktif olmasını, yetişkin ile çocuk arasında etkili iletişimi temel alarak keyifli vakit geçirebilirsiniz.

Çağlayan KAYABAŞI / A&D KIDS Eğitim Kurumları
İngilizce Öğretmeni