Blog yazıları
GELİŞİM NEDİR?
Düzenli, uyumlu, sürekli ilerleme ve değişimdir. Yaşam boyu da devam eder.
Erken çocukluk ya da okul öncesi dönemde gelişim nedir?
Yaş grubuna bağlı olarak farklı gelisim alanlarında sürekli ve kalıcı gelişmiş davranışlar gösterebilmektir. Yani yine ilerleme ve değişim söz konusu.
Gelişim alanları nelerdir? Beş ana başlıktan oluşur.
Sosyal duygusal alan, ilk göz kontağı ya da ilk gülümseme ile başlar ve içinde sosyal beceriler, sosyal uyanları doğru algılama, doğru tepkiler verme, tüm bunları dogru yönetebilme. Ve elbette içinde duygularını tanıma, empati gibi beceriler var.
Bilişsel alan, düşünme, muhakeme ve benzeri zihinsel süreçleri kapsar.
Psikomotor alan, fiziksel büyüme. Fiziksel harekete bağlı davranışları kontrol edebilme.
Özbakım alanı, kisisel bakımını üstlenebilmesi. Tuvalet, banyo, giyinip soyunma, ayakkabı bağlama gibi.
Dil gelişim alanı kendini ifade etme, dile hakim olma gibi geniş bir alan.
Hangisi daha önemlidir? Biz bazen bir alanı çok önemseyip diğerlerini göz ardı edebiliyoruz. Örneğin iyi yemek yemesini(özbakım alanı) olmazsa olmazlarımızdan kabul edip kendi başına, özgürce hareket etme davranışından(psikomotor alan) mahrum bırakabiliyoruz. Bağımsız hareket edebilmesinin aynı zamanda 'iş yapabiliyorum, becerebiliyorum' duygularını desteklediğini, öz saygıya dahi olumlu etkisinin olduğunu görmezden gelmiş oluyoruz.
Hiçbiri diğerinden daha az önemli değildir. Birindeki aksaklık diğerini olumsuz etkiler. Ör, fiziksel sıkıntı var ise çevresini özgürce inceleyemeyen ya da deneyimleyemeyen çocuk bilişsel alan için yeterli veri toplayamayabilir.
Kendine güvenen bir çocuk, kaygılı bir çocuğa göre problem çözümünü daha kolay başarabilmektedir.
Dil gelişimi yaşıtlarının çok altında seyrediyorsa akranlarıyla istenilen ilişkiyi kuramaz.
Erken çocukluk ya da okul öncesi dönemde gelişim nedir?
Yaş grubuna bağlı olarak farklı gelisim alanlarında sürekli ve kalıcı gelişmiş davranışlar gösterebilmektir. Yani yine ilerleme ve değişim söz konusu.
Gelişim alanları nelerdir? Beş ana başlıktan oluşur.
Sosyal duygusal alan, ilk göz kontağı ya da ilk gülümseme ile başlar ve içinde sosyal beceriler, sosyal uyanları doğru algılama, doğru tepkiler verme, tüm bunları dogru yönetebilme. Ve elbette içinde duygularını tanıma, empati gibi beceriler var.
Bilişsel alan, düşünme, muhakeme ve benzeri zihinsel süreçleri kapsar.
Psikomotor alan, fiziksel büyüme. Fiziksel harekete bağlı davranışları kontrol edebilme.
Özbakım alanı, kisisel bakımını üstlenebilmesi. Tuvalet, banyo, giyinip soyunma, ayakkabı bağlama gibi.
Dil gelişim alanı kendini ifade etme, dile hakim olma gibi geniş bir alan.
Hangisi daha önemlidir? Biz bazen bir alanı çok önemseyip diğerlerini göz ardı edebiliyoruz. Örneğin iyi yemek yemesini(özbakım alanı) olmazsa olmazlarımızdan kabul edip kendi başına, özgürce hareket etme davranışından(psikomotor alan) mahrum bırakabiliyoruz. Bağımsız hareket edebilmesinin aynı zamanda 'iş yapabiliyorum, becerebiliyorum' duygularını desteklediğini, öz saygıya dahi olumlu etkisinin olduğunu görmezden gelmiş oluyoruz.
Hiçbiri diğerinden daha az önemli değildir. Birindeki aksaklık diğerini olumsuz etkiler. Ör, fiziksel sıkıntı var ise çevresini özgürce inceleyemeyen ya da deneyimleyemeyen çocuk bilişsel alan için yeterli veri toplayamayabilir.
Kendine güvenen bir çocuk, kaygılı bir çocuğa göre problem çözümünü daha kolay başarabilmektedir.
Dil gelişimi yaşıtlarının çok altında seyrediyorsa akranlarıyla istenilen ilişkiyi kuramaz.
Son söz olarak şu söylenebilir ki çocuklarımızın tüm gelişimsel alanlarında mümkün olduğunca deneyim kazanmaya hakları vardır. Ve ancak bu şekilde büyüme ve gelişme doğru biçimde gerçekleşebilir.
A&D KİDS KONYAALTI OKUL MÜDÜRÜ