MUTLULUĞUN SIRRI: AİLE

​Kim istemez ki sıradan insanlardan farklı bir çocuğunun olmasını?

Kim istemez ki çocuğunun mecbur kaldığında alelade insanların katlanılmaz bulduğu durumlardan zevk alıp süreci daha kolay yönetebilmesini?

Kim istemez ki çocuğunun gönlündeki ve zihnindeki hedeflere ulaşabilmesini?

Bazı insanlar Antartika’da kaybolmuş olsa da, sıkıcı otobüs durağında beklese de ya da her ne imkânsız hedefi var ise ona ulaşırken de doğru planı yapma konularında her zaman motivasyonu yüksektir. Kendisi için geçerli yol haritasını oluşturur. Bunun için çeşitli yöntemleri vardır. Bu duruma destek olacak şeylerden biri de erken çocukluk döneminin etkileridir. Hatta ebeveynlerin çocuklarıyla nasıl etkileşime girdiğinin çocuğun büyüyünce nasıl bir insan olacağı üzerinde kalıcı etkileri olduğuna dair bolca araştırma ve kanıtlar vardır.

Chicago Üniversitesi’nde yapılan araştırmaların birinde KevinRathunde, ebeveynleriyle belirli bir türde ilişkisi olan gençlerin hayattaki pek çok durumda bu tür ilişkisi olmayan akranlarına göre önemli ölçüde daha mutlu, memnun ve güçlü olduklarını gözlemledi. Deneyiminden yüksek miktarda zevk almasını destekleyen aile içeriğinin beş özelliği olduğu söylenebilir:

-Netlik: Aile içerisinde beklentiler nettir ve çocuklar da bunları bilir. Buna bağlı olarak da geribildirimler de açıktır.

-Yoğunlaşma: Bu ailede çocukların gelecekleri ile ilgili endişeler birinci planda değildir. Bunun yerine o anda yaptıklarıyla ve somut his ve deneyimleriyle ilgilendiklerine dair çocuğun algısıdır.

-Tercih: Çocuklar aralarından seçebilecekleri çeşitli olasılıkları olduğunu hissederler. Hatta sonuçlarıyla da yüzleşmeye hazır oldukları sürece ebeveynlerinin koyduğu kuralları çiğnemek de buna dâhildir.

-Bağlılık ya da çocuğun savunma mekanizmalarını bir kenara bırakıp ilgilendiği şeye kendini kaptıracak şekilde meşgul olmasına yetecek kadar rahat hissetmesini sağlayan güvendir.

-Zorluk veya ebeveynlerin çocuklarına eylem için giderek artan karmaşıklıkta fırsatlar sunmaya çalışmasıdır.

Bu şartlar var ise hayattan zevk almak için ideal eğitim ortamı hazırlanmış olur. Hedeflerin netliği, geri bildirimi, kontrol hissini, eldeki göreve odaklanmayı, içsel motivasyonu ve zorluğu kolaylaştıran aile koşullarında büyüyen çocuklar genel olarak hayatlarında akışa girebilirler, an’dan zevk almaları da mümkün olabilir. Ek olarak meraklı, ısrarcı, düşük düzeyde egoya sahip ve birtakım faaliyetleri içsel olarak gerçekleştirme niyeti ve amacı ile çocukları için hedef koyan ailelerde çevreden alacağı hazzın artması da kaçınılmazdır.

GÜL DEVRİM BATI
A&D KİDS KONYAALTI ANAOKULU MÜDÜRÜ