NE PİŞİRSEK? NASIL YAPSAK?

‘’Evde ne yapsak?’’ sorusuna cankurtaran niteliğinde yetişen bir cevap: ‘’Mutfakta yemek, kek yapmak, bulaşık makinesi boşaltmak …’’ Günün her saatinde ve sonsuz çeşitlilikte yapılabilecek etkinlikler. Üstelik çocuklarımızın kazanımları da say say bitmez. Zevkle fen ile ilgili kavramları da ‘yaparak yaşayarak’ öğrenirler. Mutfaktaki hazırlık aşamasında karışımdaki her bir maddeyi ölçme, karıştırma, yiyeceklerin yapı, renk değişimlerini inceleme, karışımları koklama ve tatma gibi pek çok şeyi öğrenirler. Yönergeleri takip edip sağlıklı ve iyi beslenmenin önemini kavrayabilir ve yeni yiyecekleri  tadabilirler.

Bunun için sadece mutfakta uygun etkinlikler planlayıp kazalara yol açmayacak biçimde fırsatlar sunulması önemlidir. Ölçen, yoğuran, karıştıran evde beslenme malzemesi hazırlayan ve sunum yapan çocuklar için kendine güven duygusunun desteklenmiş olması da büyük kazanımlardan biridir. Hazırlama sürecinde aktif çocuğumuz, malzemelerin hazırlanırken nasıl değişimlere uğradığını gözlem yaparken aynı zamanda da sabır-sebat içerisinde davranırlar.  Kendilerinin hazırladıkları yiyecekleri tatmaları da hem duyu gelişimi hem de beslenmeleri için büyük katkı sağlayabilecektir.

Ürünün oluşumu sürecinde çocuklar ile yiyeceklerdeki yapısal, renk ve tat ile ilgili değişimler hakkında konuşmak; örneğin, kek yaparken kekin pişmesini gözlemleme, değişimleri ara ara inceleme, ayrıntılara dikkat çekmek önemlidir. Mutfakta basit ölçü kalıpları, kek kalıpları, mikserler, kaşıklar, ölçü kaşıkları, robotlar adeta keşfedilecek büyük araçlar haline gelebilecektir.

Çocuklar bu şekilde, mutfaktaki araçları tanır ve kullanır, çeşitli çalışma yöntem ve teknikleri kullanabilir, keşfetme ve macera duyguları desteklenir, daha önce bilmediği tatları tatma ve kendi ihtiyaçlarını yeri geldiğinde tek başına karşılama konularında yüreklenebilir, besinlerdeki değişikliklerin farkına varabilir, farklı tatları öğrenme ve  pişirilen yiyeceğin yapısının değiştiğini de farketme gibi sayısını çokça arttırabileceğimiz becerileri kazanırlar.

Kek karıştırma, limon sıkıp limonata oluşturma, sandviç hazırlama, kurabiye şekillendirme, meyve salatası, köfte yoğurma, yeşillik yıkama, barbunya/bezelye ayıklama, dolma doldurma, bulaşık makinesi boşaltma, turşu kurma, reçel yapma, ceviz kırma, yoğurt mayalama, masa hazırlama ve toplama, portakal sıkma, dondurma yapımı, doğum güne özel sürprizli pasta yapımı vb..sayılabilir.  Örnekler çokça arttırılabilir.

Ve belki de en önemlisi aile, birlikte zaman geçirerek duygusal boyutta da olumlu etki aile içerisindeki bağın da artmasına sebep olacaktır.

​Gül Devrim Batı
​​A&D KİDS KONYAALTI ANAOKULU/ KREŞİ MÜDÜRÜ