OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÇOCUKLARDA İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME YÖNTEMİ

İşbirliğine dayalı öğrenme, çocukların ortak bir amaç için birlikte çalışmaları ile sağlanan bir öğrenme türüdür. İşbirliği gerektiren ortak çalışma sırasında farklı yetenekte olan çocukların birbirlerine yardımcı olarak öğrendikleri sanısı, bu tür öğrenmenin temelini oluşturur. Çocukların birbirleriyle işbirliği kurarak, problem çözmeye, özgün bir yaratı ortaya çıkarmaya yada bilgi toplamaya çalıştıkları işbirliği yolu ile öğrenme, eğitici drama etkinliklerinde sık yararlanılan bir öğrenme yoludur.

İşbirliği kurma sırasında yardım etme ve yardım alma, içinde bulunduğu grup birliğinin farkınavarma gibi önemli denemeler yaşanır. Böylece gelecekte iş yaşamında çok önemli bir beceri olarak çocukların karşısına çıkacak olan, belirli bir çalışma için başkalarıyla birlikte, hem kendi görüş ve yeteneklerini ortaya koyabilerek hem de başkalarının katkılarını destekleyerek ve kabul ederek çalışabilme alışkanlığı kazanılabilir.
İşbirliğine dayalı öğrenme eğitici dramaya çok iyi uyan bir öğrenme türüdür. Çünkü çocuklar drama sırasında, grupla birlikte çalışırlar. Öğretmen, ya büyük gruptaki tüm çocuk içindeki küçük gruplara belirli roller verir. Her gruptaki çocuk, içinde bulunduğu gruptaki akranlarına karşı, ortaya çıkacak oyun, durum, öykü canlandırma konularında sorumludur.
İşbirliğine dayalı öğrenimin en önemli özelliği öğrencilerin ortak bir amaç uğruna küçük gruplar halinde birbirinin öğrenmesine yardım ederek çalışmalarıdır.

Çocuğunuzla İşbirliği Yapmanın Yolları

Bebekler ve yürüme çağındaki çocuklar işbirliğini ve yardımlaşmayı öğrenirken ebeveynlerin de bu noktada onlara yardımcı olması gerekir. Anne-babanın talep ve kurallarının herkes için iyi bir sonuç doğuracağı bu nedenle işbirliği yapıldığı onlara açıklanmalıdır.

İşbirliği iki tarafın da isteklerinin dengeli bir şekilde karşılanmasıdır. Genellikle ebeveyn-çocuk ilişkisinde işbirliği yetişkinin isteklerini dile getirmesi ve çocuğun bu istekleri kabul etmesi şeklinde yorumlanır. Ancak gerçekte bu işbirliği değildir, bu sadece uyumdur. Gerçek işbirliği için iki tarafın da karşılıklı olarak çaba sarf etmesi ve karşılıklı olarak memnuniyet duyması gerekir. Çocuklarda işbirliği ve yardımlaşma becerisinin gelişmesi için ebeveynlere büyük rol düşmektedir.

Çocuğunuzla işbirliği  nasıl sağlanır ve yardım becerisi nasıl geliştirilir konularına dair bazı öneriler;

  • İşlerinizi birlikte yapın.
  • Talepleriniz ve kurallarınız hakkında açıklayıcı olun.
  • Problemi çözmek için zaman ayırın.
  • Çocuğunuzla beraber günlük ev işlerini yapın.

İş birliği değeri için çocuktan beklenebilecek bazı davranışlar şunlardır;

  • Kendisine işbirliği önerildiğinde kabul etme,
  • Başkalarına işbirliği teklif etme,
  • Başkalarıyla işbirliği yapma,
  • Başkalarıyla işbirliği içerisinde hareket etme,
  • İşbirliği için grup etkinliklerine katılma,
  • Arkadaşlarıyla grupta iş bölümü yapma,
  • Grup içerisindeki iş bölümüne uyma,
  • Aldığı sorumluluğu yerine getirme,
  • İşbirliği içerisinde bir işi tamamlama
  • Emir vermek yerine teklif sunun. Teklif etmek işbirliğini oluşturmaya yardımcı olur.

Damla DEMİR /  ÇOCUK GELİŞİMİ