Blog yazıları
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE DRAMANIN ÖNEMİ
Okul öncesi dönemdeki çocukların hayata hazırlanmalarındaki en önemli araçları oyundur. Çocuk oyun oynarken hem eğlenmekte, hem de öğrenmektedir. Drama çocuğun oyun oynamasına, keşfetmesine, kendini ifade etmesine olanak tanıyan; gelişim alanlarını destekleyen bir yöntemdir. Drama çalışmalarında çocuk bir grup içinde, belirlenmiş sınırlar çerçevesinde kendini hem sözel, hem de bedensel olarak özgürce ifade etme şansını yakalar. Drama yöntemi çocuğun eğlenerek öğrenmesini sağlarken, kişiliğin gelişimini de olumlu etkiler.
Drama çalışmalarıyla genel olarak; çocuğun yaratıcı hayal gücünün desteklenmesi, bedensel ve sözel olarak duygu ve düşüncelerini ifade edebilmeleri, karşılaştıkları problemleri yaratıcı hayal güçlerini kullanarak çözebilmeleri, özgün ürün oluşturabilmeleri hedeflenmektedir.
Okul öncesi dönemde yapılan drama çalışmaları çocuğun gelişim alanlarını desteklemekte, kendini bir birey olarak ifade etmesine ortam hazırlamakta, enerjisini boşaltmasına yardımcı olmaktadır.
Dramatik oyun çocukların çevrelerindeki olay ve karakterleri taklit edip deneyimledikleri, özgür bir ortamda yaşamın provasını yaptıkları doktorculuk, evcilik gibi oyunlardır. Grup halinde oynanır ve çocukların birbirleriyle iletişim kurmasını gerektirir.
Okul öncesi dönemde yaratıcı drama
Yeteneklerimizin, mizacımızın belirlendiği, hayal gücünün ve yaratıcılığın zeka gelişimine katkısını ortaya koyar. Bu dönemde insan gelişiminin en önemli parçası olan 'oyun' çocuğun önemli vaktini almaktadır. Bu sayade bilgiyi öğrenir, bilginin yaşamdaki karşılığını bulur. Oyun sadece zihinsel olarak değil, duygusal ve bedensel olarak da kişilik ve zeka gelişimi açısından oldukça önemli bir yer tutmaktadır.
Oyun yaratıcılığı destekler.
Oyun yoluyla öğrenme çocuğun edindiği bilgileri hayata geçirmesini, kararlar vermesini, sorunları çözmesini, benlik duygusunun gelişmesini, dinleme ve ifade becerisinin gelişmesini, yaratıcılığının artmasını sağlar. Yaratıcı drama sürecinde çocuğun zeka gelişimini, hayal gücünü destekleyen, yeteneklerini keşfetmesini sağlayan unsurlar bu alanın ' dramatik oyun'la benzeyen diğer yönleridir. Yaratıcı drama çocukların en doğal ve keyifli eylemi olan oyundan faydalanması, çözüme soru sorarak ve yanıtları kendileri bularak ulaşmaları ve yaratıcılıklarını özgür bir ortamda ortaya koyarlar.
Çocuklarda drama çalışmaları ve gelişime etkileri
Drama sayesinde çocuklar, yaratıcı, eleştirel, çok boyutlu ve özgürce düşünebilmekte; bilişsel, sosyal, duygusal, psikomotor yönden gelişim göstermekte, eğlenmekte, empati kurabilmekte, bildiklerini hayata geçirebilmekte ve iş birliği yapma becerilerini geliştirebilmektedirler. Drama çocuğun duygusal, zihinsel ve sosyal gelişimine katkıda bulunan bir sana olarak kabul edilmektedir. Dramada öykü, şiir, resim ve benzeri birçok eserden yola çıkarak doğaçlamalar yapılmaktadır.
Drama çocuğa birçok nitelikler kazandırır.
& Hayal gücünü geliştirir.
& Özgüveni geliştirir.
& Karar verme gücünü geliştirir.
& Kendini başkasının yerine koyma (empati) becerisini geliştirir.
& Yaratıcılığın gelişmesini ve çok yönlü kullanılmasını sağlar.
& Bireylerle olumlu iletişim kurma becerilerini artırır.
& Bağımsızlık duygusunu geliştirir.
& Duyarlı olmayı sağlar.
& Hayal gücünü kullanır.
& Beden dilini kullanmayı sağlar.
& İletişim becerilerine olumlu bir katkı sağlar.
& Kendine güven duyma, karar verme becerisi kazandırır.
& Çocuğun değerlendirme yapma becerisini geliştirir.
& Öğrencilere öğrenmeyi kalıcı olabilmesi için ilgi çekici hale getirir.
Dramanın uygulama aşamaları
. Isınma
Isınma çalışmaları oyuna katılma isteğini artırmakta, grubun birbirine, oyunlara, dramaya ısınmasını ve rahatlamasını sağlamaktadır. Çeşitli yöntemlerle duyuları kullanma, gözlem yetisini geliştirme, bedensel ve dokunsal çalışmaların yapılması, tanışma, etkileşim kurma, güven kazanma ve bedenini ve beynini duyumsama ile ilgili çalışmaların yapıldığı aşamadır. Isınma çalışmaları kendini tanıma, diğer bireyleri tanıma, iletişim kurma, etkileşime geçme, anıların anlatılması, öykü anlatma gibi oyun aşamasına geçme biçiminde ilerlemektedir.
. Oyun/ doğaçlama
Belirlenen kurallar içinde çocuklar özgürce oyun kurmaktadırlar. Bu aşamada pandomim, rol oynama, doğaçlama, hikaye oluşturma, dramatizasyon gibi etkinliklere yer verilebilir. Çocukların yaratıcılıklarını ve hayal güçlerini ön plana çıktığı bir aşamadır.
. Rahatlama ve değerlendirme
Rahatlamayı kolaylaştırmak için dinlendirici bir ortam, uygun bir müzik ve sakinleştirici sözel yönergeler kullanılabilir. Bu çalışmada çocuğa olayın tamamlandığını hissettirmek ve rahatlatmak söz konusudur.
''Çocuğun doğal öğrenme tutkusunu canlandırmak olmalıdır.''
Çocuk Gelişimci
Gizem SERT