OKUL ÖNCESİ YABANCI DİL EĞİTİMİNDE MÜZİĞİN ÖNEMİ

​Uzman Psikolojik Danışman

​ŞARKI SÖYLEYEN BİR ÇOCUK, MUTLU BİR ÇOCUKTUR.

Platon'a göre müzik; evrene ruh, zihne kanat, hayallere uçma gücü, hayata ve her şeye neşe ve tılsım veren ahlaki bir yasadır. Atatürk’e göre ise “Müziksiz hayat mümkün değildir, çünkü müzik hayatın ta kendisidir”

Müzik duygularımızın sesi, kalbimizin ritmi, zihnimizin ilacı ve sadece kulaklarımızla duyduğumuz değil; iliklerimize kadar hissettiğimiz, faydaları defalarca kanıtlanmış bir mucizedir. Üstelik sadece insanlar üzerindeki değil; bitkiler ve hayvanlar üzerindeki olumlu etkileri de birçok araştırmanın konusu olmuştur.

Peki, müzik çocuklarımız için ne ifade ediyor? Bütün çocuklar oyun oynamaya bayılırlar ve en az oyun oynamak kadar şarkı söylemekten de hoşlanırlar. Müzik çocuklar için bir anlama aracıdır. Okul öncesi çocukların okuma-yazma bilmedikleri için en değerli bilgi edinme araçları kulaklarıdır. Ses dinleme ve ses üretme çalışmaları müziğin temelini oluşturmaktadır. Duymak, dinlemek, dikkati seslere yoğunlaştırmak ve uygun tepkiyi verebilmek okul öncesi eğitiminde önemli detaylardır.

Yabancı dil öğrenmenin en iyi yollarından biri müziktir. Bu; dilbilgisi kuralları, telaffuz ve kelime öğrenmek için geçerlidir. Ana dilimizi nasıl öğrendiğimizi bir düşünün. Bize sayıları, renkleri, hayvanları, harfleri vs. öğretmek için şarkılar söyleyip durdular ve zamanla biz de onlarla birlikte söyledik. Aradan 20, 30, 40 yıl geçmesine rağmen hala o şarkıları hatırlıyoruz ama 5 yaşındayken yaptığımız sohbetleri hatırlamıyoruz. İşte müziğin gücü budur. Öğrenir ve unutmazsınız.

Eflatun'un "Müzik, terbiyenin esaslı vasıtasıdır. Müzik bir eğlence aracı değil, güzellik, iyilik ve eğitim aracıdır." sözü müziğin eğitimdeki yerini belirlemek açısından önemlidir. Gelin yabancı dil öğrenimi ve çocuklarımızın gelişiminde müziğin önemini birkaç satırda inceleyelim.

•Öğrenme daha kolay ve daha eğlenceli hale gelir.

•Duyuları geliştirir.

•Algılama, tekrarlama, dikkat, dinleme gibi duyusal ve bilişsel becerileri geliştirir.

•Güvensizlik, çekingenlik gibi davranışların yok olmasına yardım eder. Başka bir deyişle, çocuğun sosyalleşme sürecine katkıda bulunur. Yeni öğrenilen dile ait şarkıların koro ile birlikte söylenmesi çocukların kaygı seviyesini düşürür. Birlikte hareket etme alışkanlığı kazanır.

•Estetik duygusunu ve yaratıcılık becerilerini geliştirir.

•Çocuk şarkıları zengin, otantik bir materyal kaynağıdır. Şarkıları kullanmak, sınıfa gerçek hayattaki dinleme ve konuşma becerilerini yansıtan özgün dil ve metin türlerini getirir.

•Yabancı dil eğitiminde şarkıları kullanmak, çocuklara diğer kültürleri tanıtmak için gelişimsel olarak uygun bir yoldur.

•Müziğe maruz kalan çocukların dünya ile iletişim kurmak için daha fazla motivasyonu vardır çünkü müzik sayesinde ilk olarak kendi kültürlerinin varlığına ve zenginliğine ve daha sonra da diğer insanların ve bölgelerin miraslarına ve kültürlerine maruz kalırlar.

•Şarkıların kullanımı, çocukların dilin seslerini duyma, kelime haznesi oluşturma ve dinleme ve konuşma becerilerini geliştirme fırsatlarına sahip olduğu rahat ve keyifli bir öğrenme ortamı yaratır.

•Şarkılar sözlü dil pratiği için etkilidir. Melodi ve ritim, çocukların yabancı bir dilin telaffuzunu ve tonlamasını geliştirmek için kullanışlıdır. Hedef dildeki şarkılar çocukların yeni dilin seslerini, kelimelerini, ritimlerini ve yapılarını içselleştirmelerine yardımcı olur. Çocuklar genellikle ilk başta konuştuklarından daha iyi bir aksanla şarkı söyleyebilirler.

•Şarkıların ritmi ve tekrarı öğrencilerin yeni bir dil edinmesine yardımcı olur. Çocuklar şarkı söylediklerinde ve dinlediklerinde, kelime haznesi ve anlama becerileri geliştirirler.

•Şarkılar okur-yazarlık eğitimini geliştirmek için harika bir araçtır. Konuşmanın seslerden oluştuğunu anlayan bir fonemik farkındalık geliştirmede etkilidirler. Bazı çalışmalar, müziği eğitime entegre eden okul öncesi çocukların “fonolojik farkındalık, kelime tanıma ve yazım becerilerini’’ bu tür programlara katılmayan sınıf arkadaşlarından daha fazla geliştirdikleri şeklinde göstermektedir. Çocuklar her tekerleme ya da kafiye öğrendiklerinde okuma becerileri büyür. Çocuklar her ritmik kalıp öğrendiklerinde, vurgu ve heceleme yeteneklerini güçlendirirler. Çocuklar her yeni şarkı öğrendiklerinde ezber ve anlama becerileri gelişir.

Hep aklımızın bir köşesinde tutalım ki; eğitim sadece beyni beslemekle ilgili değildir. Kalbi ve ruhu da beslememiz gerekir ve müzik bunun en iyi yollarından biridir. Kulağınızdan müzik, kalbinizden mutluluk ve yanı başınızdan şen çocuk kahkahaları eksik olmasın. Sevgiyle kalın.

​Seçil AYTEKİN
​A&D KİDS ANAKOLU/KREŞİ İNGİLİZCE ÖĞRETMENİ