Blog yazıları
PROBLEMİMİ ÇÖZEBİLİYORUM
Okul öncesi dönemde çocuklarımızla kendilerini keşfetmelerine yönelik birçok etkinlik yapıyoruz. Bunlardan birisi de çocuklarımızın karşılaştıkları problemleri çözebilmeleri üzerine. Aslında bu etkinlikler anne babaların da uygulayabileceği basit ama çocuklarımızın problem çözebilmelerine katkısı büyük etkinlikler.
Öncelikle çocuklarımızın duygularını tanımaları gerekiyor. Mutluluk, heyecan, üzüntü, sinir, kaygı, şaşkınlık, utanma. Çocuklar bilmedikleri duygular ile karşılaştıklarında bizim sandığımızdan daha büyük bir problemle karşılaşmış hissine kapılabiliyorlar çünkü bilinmezlik çocukları bazen ürkütebiliyor. Bir sorun ile karşılaştıklarında hangi duyguyu hissettiklerini bilmeleri ve ona göre bir çözüm yoluna gitmeleri onlara güven verecektir.
Örneğin bir arkadaşı elinden oyuncağını çekip aldığı zaman sinirleniyor mu, üzülüyor mu, yoksa şaşırıyor mu? O an ne hissettiğini bulması gerekiyor ve o duygusuna yönelik çözüm tekniğini uygulaması gerekiyor.
Sinirleniyorsa; o an önce derin nefes alarak öfkesini dizginlemesi, daha sonra arkadaşına ''Oyuncağımı lütfen geri verir misin?'' demesi gerektiğini örnek olaylarla, drama yöntemi ile çocuğumuza davranış olarak öğretebiliriz.
Tüm bu yöntemlere rağmen arkadaşı ile iletişim kurup oyuncağını istemesine, arkadaşı ile konuşmasına rağmen oyuncağını geri alamıyorsa öğretmenine veya yanında o an bulunan bir yetişkine bu durumu bildirebileceğini öğretebiliriz.
Çocuklarımız problemlerini çözme yeteneklerinin gelişmesi için duygularının yanında empati yeteneklerini de geliştirmeleri gerekiyor. Çünkü her zaman elinden oyuncağı çekip alınan o olmuyor. Bazen kendisi de arkadaşının oyuncağını çekip alabiliyor. Bu durumda arkadaşının tepkisi karşısında ne yapması gerektiğini de bu yöntemler sayesinde bulabiliyor.
Olaylar her zaman tatsız olmayabiliyor. Tüm bu duyguların yanında olumlu duygularımız da oluyor. Mutluluk, heyecan gibi... Çocuklar bazen olumlu duygularını paylaşmaktan da çekinebilmektedirler. Bu gibi durumlar da bazı problemlere yol açabiliyor.
Olaylar her zaman tatsız olmayabiliyor. Tüm bu duyguların yanında olumlu duygularımız da oluyor. Mutluluk, heyecan gibi... Çocuklar bazen olumlu duygularını paylaşmaktan da çekinebilmektedirler. Bu gibi durumlar da bazı problemlere yol açabiliyor.
Örneğin; bir çocuk arkadaşı ona hediye aldığında mutluluğunu ve heyecanını paylaşmak yerine içine atarsa bu karşısındaki arkadaşını üzebilir veya arkadaşı bir daha ona hediye almak istemeyebilir.
Böyle bir durumda;
Sevinip heyecanlanıyorsa ve bunu belli etmekten hoşlanmıyorsa empati kurarak hem kendini kasmadan hem de karşısındaki arkadaşını üzmeden ufak bir tebessümle ona teşekkür etmesi gerektiğinin farkında olmasını sağlayabiliriz.
Çocuklar okul öncesi dönemde kendi benliklerini, duygularını ne kadar çözümlerlerse ileriki yaşamlarında karşılaştıkları sorunlar ile baş edebilme başarıları o derece artıyor.
Ayrıca çocuklar tüm bu yöntemleri, onlar ile yaptığımız basit etkinlikler ve örnek olaylar anlatımında öğreniyorlar. Aynı zamanda kurumumuzda bu yöntemi anlık gelişen olaylar ve davranışlar üzerinden de desteklemekteyiz.
Dilara ÖZCEVAHİR
ÇOCUK GELİŞİMCİ
Dilara ÖZCEVAHİR
ÇOCUK GELİŞİMCİ