YARATICI DRAMA

​Eğitimde yaratıcı dramayı, doğaçlama, rol oynama vb. tiyatro ya da drama tekniklerinden yararlanılarak, bir grup çalışması içinde, bireylerin, bir yaşantıyı, bir olayı, kimi zaman soyut bir kavramı ya da bir davranışı, eski bilişsel örüntülerinin yeniden düzenlenmesi yoluyla ve gözlem, deneyim duygu ve yaşantıların gözden geçirildiği oyunsu süreçlerde anlandırması, canlandırması olarak tanımlayabiliriz.

Drama’nın en önemli amaçlarından biri yaratıcılıktır. ‘’Yaratıcılık, tüm duygusal ve zihinsel etkinliklerde, her türlü çalışma ve uğraşın içinde vardır. Yaratıcı yeti, insan yaşamının ve insan gelişiminin tüm yönlerinin temelini meydana getirir.’’ Bu yönüyle yaratıcılığın insan yaşamında önemli bir yeri olduğunu söyleyebiliriz.

Yaratıcı drama da ‘’-mış’’ gibi yapmak bir rol üstlenmenin, bir rolün oynamanın, onu var etmenin temel süreçlerinden birirdir ve bu temel süreç aynı zamanda kendini başkasının yerine koymak gibi bir işleve sahiptir. –Mış gibi yapmak, drama çalışmalarında özellikle canlandırma aşamasında yer almaktadır.

Yaratıcı drama oyunları herkes içindir ve oynayana eğlenerek öğrenme fırsatı sunabilir. Oyunların bir gereksinim olduğu söylenebilir. Oyunlar etkileşim içerir ve insanlara kendilerini ifade edebilmeleri için doğal bir ortam sunar. Oyun oynamanın yaşı yoktur. Oyun oynarken yaratıcılık ortaya çıkar ve gelişir.

Yaratıcı Drama’nın Özellikleri;

  •  Özgürlük
  •  Öyleymiş gibi olma, yapma
  •  İkili değer ( İkili durum)
  •  Kendine özgülük
  •  Katılım, hareket
  •  Eğlence, haz

Yaratıcı Drama;

  • Çocuğun özgürlüğü ve yaratıcılığıdır.

Çocuklar eğlendikleri zaman kendilerini rahat hissederler ve üretmeye başlarlar. Özgürce yarattıkları bu anlar, çocukların yaratıcılıklarını, kendilerine güvenlerini arttırır.

  • Çocuğun gelişmesi ve öğrenmesi için vazgeçilmezdir.

Oyun, çocuğun bedensel, sosyal, duygusal, zihinsel tüm gelişim alanlarını destekler. Çocuklar oyun oynarken keşfeder, öğrenir ve gelişirler.

  • Çocuğun yaşamını renklendirir, keyif katar, eğlendirir.

Oyun içten gelir, yaşamında bir parçasıdır. Oyunda önemli olan çocuğun oynarken yaşadıkları, hissettikleri, düşündükleridir.

‘’Oyun oynamayan çocuk, çocuk değildi; oyun oynamayan insan ise içinde yaşayan çocuğu sonsuza denk yitirmiştir artık.’’ Pablo Neruda


Türkan ÇALIŞKAN 

A&D Kids Eğitim Kurumları Okul Öncesi Öğretmeni